تولید دستگاه غبارسنج دودکش با یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محسن حمیدی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: شرکت ما تجهیزات پایش محیط زیست و بهداشت حرفه‌ای را تولید می‌کند و محصول دانش بنیان ما «غبارسنج دودکش» است که تمام صنایع باید هر سه ماه یک بار در این مورد به محیط زیست خود اظهاری کنند که درصورت اثبات تخلف، جریمه‌های سنگینی نیز دارد.

وی با بیان اینکه این دستگاه باید با دقت بسیار زیادی ساخته شده تا در حق هیچ صنعتی اجحاف نشود، افزود: همه دستگاه‌هایی که در این زمینه تولید می‌شدند، وارداتی بودند و ما تلاش کردیم یک دستگاه با کیفیت تولید کنیم که علاوه‌ بر کیفیت لازم، طبق استانداردهای دستگاه‌های خارجی ساخته شود و با یک سوم قیمت نمونه خارجی قابل ارائه باشد تا دیگر نیازی به واردات دستگاه‌های خارجی نباشد.

مدیرعامل شرکت سروین پرداز مدرن اضافه کرد: مساله دیگر این است که دستگاه باید با تمام صنایع ایرانی سازگار باشد، زیرا بعضی از دستگاه‌های خارجی با بعضی صنایع ایرانی سازگاری ندارند و این خود یک مشکل بزرگ به حساب می‌آمد؛ مثلا وقتی سرعت خیلی بالا می‌رفت، مساله حل نمی‌شد و مشکلات جدیدی به وجود می‌آمد که برای دستگاه‌های خارجی قابل اندازه‌گیری نبود. به همین جهت دستگاهی تولید کردیم که منطبق با صنایع داخلی ایران بوده، تمام استانداردهای محصول را پاس کند و قیمت آن یک سوم یا یک چهارم دستگاه های خارجی باشد.

حمیدی تصریح کرد: بهترین دستاوردی که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که باور و اعتقاد عمیق به این که «ما می‌توانیم» در مجموعه ما کاملا محقق شده است. ما موفق شدیم در مجموعه خود محصولی با تکنولوژی‌ پیچیده پیاده کنیم و علاوه‌بر حل معضلات جامعه، این باور را نیز به همکاران منتقل کردیم که «می‌توانیم» امیدواریم علاوه‌بر این محصول بتوانیم محصولات دیگری را نیز در آینده‌ای نزدیک ساخته و این ساختار را همچنان تقویت کنیم.

وی درخصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم شرکت گفت: در حال حاضر یک بخش درون‌سپاری مانند برنامه‌نویسی و طراحی‌های مکانیکال و یک بخش برون‌سپاری داریم که در بخش دوم حدود ۶۰ نفر برای همین محصول «غبارسنج» درگیر هستند و در خود شرکت نیز به شکل مستقیم پنج نفر مشغول به کار هستند. برون‌سپاری شامل کارگاه‌ها و شرکت‌های دیگری می‌شود تا با همکاری آنها بتوانیم محصول نهایی خود را تولید کنیم.

حمیدی در پایان در مورد استفاده از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تاکنون از دو شکل حمایت بهره برده‌ایم. یکی حمایت آموزشی بوده که متعاقب آن کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین تشکیل شده و پرسنل ما از آن استفاده می‌کنند و در بخش‌های بومی، تولید و خدمات پس از فروش باعث افزایش دانش آنها می‌شود. بخش دوم نیز مشاوره بوده که توانستیم از مشاوران مالی، مالیاتی و حتی کوچینگ کسب و کار استفاده کنیم. درخواست تسهیلات هم دادیم که این مورد آخر یکی از مهمترین حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

مقاله اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *