گنجینه آستان قدس هنوز کشف نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید جلال حسینی رییس سازمان کتابخانه ها نذورات و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نشست علمی تخصصی معرفی مصحف مشهد که در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، با اشاره به جایگاه کتابخانه آستان قدس اظهار داشت: این کتابخانه هزار ساله و با داشتن گنجینه‌ی نفیس ۲۵ هزار نسخه قرآنی کامل اعتبار جهان اسلام است.

وی افزود: گردآوری آثار قرآنی تاریخی از وظایفی است که به عهده کتابخانه آستان قدس گذاشته شده. در موضوع نسخه‌های خطی نیز بیش از هشت هزار نسخه خطی اهدا و وقف شده است.

حسینی با اشاره به لزوم خریداری نسخه‌های مهم افزود: باید در بخش‌های مهم گردآوری و غنابخشی این گنجینه از آثار برجسته بهره مند باشد.

وی با اشاره به موضوع اهمیت نگهداری و مراقبت گفت: ۹ هزار متر مربع مخازن جدید در سال ۱۴۰۱ افتتاح شده است که این نگاه راهبردی به مقوله صیانت است. چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از مخازن نیاز به مرمت دارد.

حسینی به بحث احیا میراث اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ الی ۳۰۰ موضوع پژوهشی را احصا کردیم که بستر برای پژوهش و تولید علم و دانش فراهم باشد. بسیاری از گره‌ها باز شده و موانع را برطرف کردیم و هم و غم ما این است کتابخانه برای پژوهش و احیا آماده باشد.

وی با تاکید بر اینکه گنجینه استان قدس رضوی معدنی است که کشف نشده است افزود: سه شنبه‌های فرهنگی از فعالیت‌های دیگر ما بود که هر هفته یک نسخه خطی را معرفی می‌کنیم. مصحف تاریخی مشهد رضوی شامل نود و پنج درصد از قرآن و یک اثر ارزشمند است که به بسیاری از شبهات پاسخ می‌دهد.

وی در پایان گفت: از همه علاقه مندان برای کمک و معرفی این مجموعه نفیس به دنیا دعوت می‌کنیم و درب‌های مجموعه به رو همگان باز است.

مقاله اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *