کاشت میلگرد در بتن و بررسی ضوابط

کاشت میلگرد در بتن، جهت تقویت سازه و افزایش مقاومت کششی بتن انجام می‌گیرد. بدین منظور، بخش هایی از ستون ها یا فونداسیون سوراخ کاری شده و میلگردهای مناسب اضافه می‌گردد. کاشت آرماتور در سازه های بتنی، معمولا زمانی انجام می‌گیرد که پیش بینی های لازم از ابتدا انجام نشده باشد. تقویت موضعی، اصلاح ابعاد بخش هایی از سازه و افزودن قسمت های جدید مانند تیر و ستون، مهمترین کاربردهای کاشت میلگرد محسوب می‌شوند. این فرایند از حساسیت بالایی برخوردار بوده و برای جلوگیری از آسیب دیدگی سازه بتنی، باید ضوابط و قوانین مربوطه به خوبی رعایت شوند.

کاشت میلگرد در بتن و بررسی ضوابط

کاشت میلگرد در بتن و بررسی ضوابط

علت کاشت میلگرد در بتن

بتن یکی از بهترین و متداول ترین مصالح ساختمانی است که امکان استفاده از آن در سازه‌های گوناگون وجود دارد. اما یک نقطه ضعف مهم دارد که مقاومت کششی پایین آن است. کاشت آرماتور و مسلح کردن بتن با میلگرد، این چالش را به خوبی برطرف می‌سازد. زیرا میلگرد مقاومت بالایی در برابر بارهای کششی و خمشی دارد و به عنوان مکمل بتن عمل می‌کند. برخی از مهمترین دلایل کاشت آرماتور در سازه های بتنی، عبارتند از:

  • تقویت فونداسیون و ستون های سازه؛
  • تقویت موضعی بخش هایی که دارای ضعف در باربری هستند؛
  • اصلاح ابعاد و اتصال قسمت هایی جدید به سازه مانند سقف، دیوار برشی، تیر، ستون و اجرای میلگرد بستر در دیوارهای سازه؛
  • نصب صفحات فلزی جهت اجرای نمای سازه؛
  • اتصال تجهیزات تاسیسات ساختمان به سقف و ستون ها؛
  • اجرای روش مقاوم سازی ژاکت بتنی.

نکات و قوانین کاشت آرماتور در بتن

اضافه کردن و کاشت میلگرد در سازه های بتنی، از حساسیت بالایی برخوردار بوده و ضوابط متعددی هم برای اجرای آن در نظر گرفته شده است. زیرا هر گونه اقدام اشتباه در اجرای آن، آسیب دیدگی سازه اصلی یا اتصال نامناسب میلگردها را به دنبال دارد. مهمترین ضوابط و قوانین کاشت آرماتور که در آیین نامه اجرایی ارائه شده، به شرح ذیل است:

  • جهت ایجاد فضای کافی و درگیری بهتر میلگرد با چسب کاشت، حداقل فاصله بین آرماتورها نباید از پنج برابر قطر میلگرد کمتر باشد.
  • حداقل تغییر شکل میلگرد انتخابی نسبت به حالت اولیه در زمان گسیختگی، باید از ۸ درصد بیشتر باشد.
  • برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و یون‌ های مهاجم به میلگرد و چسب کاشت، باید پوششی از سنگ دانه های بتن به عنوان محافظ استفاده شود که پوشش بتنی یا کاور نامیده می‌شود.
  • اگر میلگرد به منظور ادامه دادن ستون کاشته شود، باید نسبت سطح مقطع آرماتور انتخابی به ستون بین ۰.۸ تا ۸ درصد باشد.
  • در اعضای فشاری برای میلگردهای داخل خاموت مستطیلی، حداقل تعداد میلگردهای کشته شده ۴ عدد است.

کاشت میلگرد در بتن و بررسی ضوابط

نحوه و مراحل کاشت میلگرد در سازه بتنی

هنگام کاشت آرماتور در بتن، باید به کیفیت میلگرد انتخابی، رعایت ضوابط و استانداردها و اجرای اصولی توجه شود. در غیر این صورت، ممکن است فرایند کاشت میلگرد نتیجه معکوس داده و منجر به ایجاد مشکلات متعددی در ساختمان شود. مراحل استاندارد و اصولی کاشت آرماتور در سازه های بتنی، شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. تعیین جایگاه مناسب برای میلگرد
  2. سوراخ کاری جایگاه انتخابی
  3. پاک سازی سوراخ
  4. تزریق چسب کاشت
  5. کاشت آرماتور
  6. خشک شدن چسب

تعیین جایگاه مناسب برای میلگرد

مهمترین مرحله کاشت آرماتور در بتن، تعیین جایگاه مناسب برای میلگردها است. تعیین مکان و جایگاه مناسب آرماتورها نیاز به بررسی ابعاد، نیازها و سایز میلگرد دارد. این فرایند امری تخصصی بوده و باید توسط افراد متخصص انجام گیرد.

سوراخ کاری جایگاه انتخابی

بعد از تعیین جایگاه و زاویه مناسب کاشت میلگرد، باید بر اساس نقشه تهیه شده، سوراخ هایی روی سطح بتن ایجاد شود. این عملیات باید با استفاده از دستگاه های قدرتمند و مته های تیز و مناسب انجام گیرد تا منجر به ترک خوردگی و خرابی بتن نشود.

کاشت میلگرد در بتن و بررسی ضوابط

پاک سازی سوراخ

به منظور قرارگیری صحیح میلگرد در جای خود و عملکرد مناسب چسب مخصوص کاشت، نباید هیچ گونه اضافات ناشی از سوراخ کاری در سوراخ باقی بماند. جهت پاک سازی سوراخ ها، باید از دمنده قوی هوا و فرچه جهت تمیزکاری جدارها استفاده شود.

تزریق چسب کاشت

در مرحله بعد، باید نصف بیشتر فضای سوراخ ها با چسب مخصوص کاشت میلگرد پر شود. این عملیات به کمک دستگاه های تفنگی با نازل بلند انجام می‌گیرد. استفاده از چسب مناسب و باکیفیت در این بخش، مستقیما بر روی استحکام و کیفیت اتصال میلگرد و بتن تاثیر دارد.

کاشت آرماتور

بعد از تزریق چسب، باید میلگرد انتخابی طوری در جایگاه خود قرار گیرد که سر انتهایی به دیوار اتصال پیدا کند. این مرحله یکی از حساس ترین مراحل کاشت میلگرد در بتن است. زیرا در صورتی که کاشت نامناسب باشد و چسب خشک شود، دیگر امکان اصلاح وجود ندارد. در رابطه با جایگذاری میلگرد بستر، باید به قوانین آرماتور بستر و مقررات آن که از سوی سازمان نظام مهندسی ارائه شده است توجه نمایید.

خشک شدن چسب

بعد از اتصال و کاشت صحیح میلگرد، باید مدت زمانی منتظر بمانید تا چسب خشک شود. معمولا توصیه می‌شود برای ۲۴ ساعت منتظر مانده و طی این بازه زمانی، هیچ فشاری به میلگرد وارد نشود.

این محتوا تبلیغاتی است

مقاله اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *