مصرف بنزین خودرو داخلی ۲برابر استاندارد جهانی

به گزارش مشرق، نادیا محرابی در مورد کیفیت خودروهای تولید داخل و مضرف سوخت، اظهار داشت: سال‌هاست که صنعت خودروسازی ایران تحت حمایت‌های دولتی قرار گرفته، با این امید که توانمندسازی این صنعت بتواند به ارتقای استانداردهای تولید و افزایش اشتغال کمک کند، اما، پس از گذشت دهه‌ها و با وجود همه حمایت‌ها، خودروسازان داخلی نه‌تنها در بهبود کیفیت و ایمنی محصولات خود ناکام مانده‌اند؛ بلکه به یکی از عوامل اصلی تلفات جانی در جاده‌های کشور تبدیل شده‌اند.

وی افزود: آمار تصادفات فاجعه‌بار و تلفات جانی به وضوح نشان می‌دهد که زمان آن رسیده است تا با یک تجدیدنظر اساسی، رویکردی جدید در پیش گرفته شود. لازم است حمایت‌ها از خودروسازان داخلی پایان یابد و اتخاذ استراتژی‌های جدی برای تأمین امنیت و جان مردم در اولویت قرار گیرد؛ این موضوع یک ضرورت اجتماعی و اقتصادی برای پیشرفت و پایداری کشور در آینده محسوب می‌شود.

این پژوهشگر حوزه انرژی ادامه داد: صنعت خودروسازی ایران شاهد حمایت‌های گسترده‌ای از سوی دولت است؛ این حمایت‌ها، عمدتاً در قالب محدودیت بر واردات خودروهای خارجی و وضع تعرفه‌های بالا برای مقابله با ورود این خودروها به بازار داخلی صورت گرفته‌اند. این سیاست‌ها که با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و حفظ اشتغال در این صنعت انجام شده‌اند، به طور غیرمستقیم باعث ایجاد یک انحصار در بازار خودرو شده و به تبع آن، تولیدکنندگان را از نیاز به بهبود کیفیت و کارایی محصولات‌شان بی‌نیاز کرده است.

محرابی در مورد نقش خودروسازان در افزایش مصرف بنزین و ناترازی بنزین کشور، گفت: خودروهای داخلی که بر اساس فناوری‌های قدیمی‌تر و کم‌کارایی‌تر تولید می‌شوند، مصرف بنزینی دو تا سه برابر بیشتر نسبت به استانداردهای جهانی دارند. این موضوع موجب شده تا دولت مجبور به صرف هزینه‌های گزاف برای واردات بنزین شود تا بتواند تقاضای داخلی را برآورده کند. این موضوع فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باعث افزایش وابستگی به منابع خارجی می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین، مسائل زیست‌محیطی ناشی از افزایش آلاینده‌ها و تأثیرات منفی بر سلامت عمومی، هزینه‌های نهفته‌ای را بر دولت تحمیل می‌کنند که باید برای کنترل و مدیریت آنها بودجه‌ای قابل توجه اختصاص یابد. این مسائل در کنار استانداردهای پایین ایمنی خودروهای داخلی، بار دیگری را بر دوش نظام سلامت کشور قرار می‌دهند. تداوم حمایت از خودروسازان داخلی به بار مالی بزرگی برای خزانه ملی و اقتصاد کلان کشور تبدیل می‌شود.

این پژوهشگر حوزه انرژی تاکید کرد: صنعت خودروسازی کشورمان به تولید خودروهایی می‌پردازد که از نظر ایمنی در سطح بسیار پایینی قرار دارند. این خودروها با استفاده از فناوری‌های قدیمی تولید شده و استانداردهای ایمنی بین‌المللی را دنبال نمی‌کنند.

محرابی گفت: آمار تصادفات و مرگ‌ومیر ناشی از آن در ایران و همچنین مصرف بسیار بالای بنزین در کشور بسیار بالاتر از سرانه کشورهای همسایه، یک هشدار ساده نیست، بلکه وضعیتی است که ضرورت توجه و اقدام فوری را به گوش سیاست‌گذاران و مسئولان می‌رساند. سال‌هاست که به خودروسازان داخلی فرصت داده ایم تا خود را با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ کنند؛ با این حال، آنچه در عمل شاهد هستیم، تداوم تولید خودروهایی با کیفیت پایین است که مسبب اصلی ناترازی بنزین در کشور شده است.

منبع: ایرنامقاله اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *