تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به‌منظور توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، گسترش و تقویت فرهنگ و تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی، تفاهم‌نامه مشترک بین سازمان نهضت سوادآموزی به نمایندگی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سرپرست این معاونت منعقد شد.

شبیر فیروزیان در ابتدای مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مشترک سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در معاونت قرآن و عترت برگزار شد گفت: در دههٔ ۶۰ موج قرآنی گسترده‌ای در کشور اتفاق افتاد و بعد از آن بنا به اتفاقاتی دچار نوسان گردید و به لطف خداوند این موج در عصر حاضر دوباره در حال شکل‌گیری است و جای بسی خشنودی است که تمام سازمان‌های مردم‌نهاد چون نهضت سوادآموزی قدم در ماندگاری آن برداشته و از این جریان بهره‌برداری به نحو مطلوب می‌نماید.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت مشترک با سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: این معاونت می‌کوشد با پایبندی به تعهدات این تفاهم‌نامه در جهت معرفی افراد علاقه‌مند، روحانیون، مبلغان، معلمان مربیان و مدرسان قرآن، فعالان فرهنگی داوطلب و خیرین جهت بهره‌گیری از توانمندی‌های آن‌ها به‌ویژه در امر شناسایی، جذب نگه داشت و آموزش سواد به جامعه هدف همکاری لازم را با سازمان نهضت سواد آموزی داشته باشد و در راه تحقق اهداف وتوافقات مشترک با درایت و برنامه ریزی به نتیجه مطلوب دست‌یابد.

وی افزود: راهبری و کمک در تبلیغ و ترویج و حمایت‌های ستادی از دفاتر استانی و همچنین نظارت کلان بر عملکرد آنها در این معاونت انجام خواهد گرفت.

شبیر فیروزیان بیان کرد: تشکیل کمیته‌های راهبری و عملیاتی، انتخاب و سازماندهی افراد واجدالشرایط و صدور ابلاغ برای آنان جهت فعالیت در واحدهای زیر مجموعه، برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی، نظارت وارزیابی مستمر برحسن اجرای برنامه‌ها و تهیه و تولید محتواهای تبلیغی، ترویجی و فرهنگی ویژه گروه هدف با رویکرد مفاهیم قرآنی از جمله فعالیت‌های این مدیریت در تحقق اهداف تفاهم‌نامه می‌باشد.

در ادامه رییس سازمان نهضت سوادآموزی موضوع انعقاد این تفاهم‌نامه را شناسایی و تهیه بانک اطلاعات افراد باسواد قرآنی فاقد مدرک تحصیلی و بی‌سوادان علاقه‌مند به باسوادی از مسیر قرآن‌آموزی و جذب آنان باهدف باسوادی عنوان نمود.

علیرضا عبدی گفت: از جمله اهداف این تفاهم‌نامه تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی از مسیر قرآن‌آموزی و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و جلب مشارکت و هم‌افزایی فعالان و خیرین قرآنی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد در کاهش بی‌سوادان کشور می‌باشد.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به روش مکتب‌خانه‌ای و کاربردهای این نوع آموزش در زمان‌های گذشته دررابطه‌با طرح سواد قرآنی بیان کرد: یکی از مسائلی که ریشه در فرهنگ ما دارد و مورد غفلت واقع شده، موضوع سواد قرآنی است. سوادی که با آموزش قرآن انتقال پیدا می‌کرد و گوشه‌ای از این فرهنگ، یادگیری مهارت خواندن و نوشتن بود.

وی ادامه داد: افراد بسیاری را در سنین مختلف داریم که تا کنون شرایط استفاده از فضای مدرسه برایشان مقدور نگردیده است؛ ولی از مسیر قرآن، خواندن و نوشتن را آموخته‌اند بسیاری از این افراد موفق به دریافت مدرک تحصیلی نشده‌اند و به همین دلیل سال‌ها مسیر رشد آنها مسدود مانده است. با اجرای این طرح سازمان نهضت سوادآموزی می‌کوشد تا افرادی که سواد قرآنی دارند شناسایی شوند و بر مبنای توانمندی‌هایی که دارند مدرک تحصیلی دریافت نموده تا بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: مورد دیگر در اجرای سواد قرآنی برای افرادی است که بنا به هر دلیلی تمایل دارند از طریقی غیر از مسیرهای رسمی موجود، آموزش ببینند.
وی افزود: نیاز به اجرای این طرح از مراجعه افرادی شکل‌گرفته است که متقاضی یادگیری سواد هستند اما نمی‌خواهند به‌صورت کلاسی درس بخوانند؛ زیرا فقط تمایل دارند؛ قرآن و دعا خواندن را یاد بگیرند؛ بنابراین سواد قرآنی یک ظرفیت است که برای این افراد فراهم می‌آید و افراد داوطلب می‌تواند از این مسیر باسواد شود و مدرک تحصیلی دریافت کنند. علاوه بر این با ارائه مدرک تحصیلی مسیر پیشرفت در حوزه دانش برای این افراد هموار می‌شود.
علیرضا عبدی در پایان مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: امید است با اجرای توافقات مشترک گام بزرگی در جهت اهداف هر دو سازمان برداشته شود.

شایان ذکر است؛ این تفاهم‌نامه مشتمل بر ۷ ماده و در دو نسخه تنظیم و در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۴ به امضاء طرفین رسید و مدت و زمان اعتبار این تفاهم‌نامه به مدت ۲ سال است که در صورت توافق طرفین، قابل‌تمدید است.

مقاله اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *