کسانی که امروز در غزه مقاومت می‌کنند باید صبور باشند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی کارشناس دینی به مناسبت ماه مبارک رمضان به تفسیر آیاتی از سوره روم پرداخته و گفت: در آخرین آیه سوره مبارکه روم خداوند پیامبر و مؤمنان را به صبوری دعوت کرده و می‌فرماید ای پیامبر (ص) صبور و بردبار باشید وعده خداوند حق است وقتی خداوند وعده می‌دهد که شما را یاری کند به طور قطع شما را یاری و دشمن شما را نابود می‌کند، حق پیروز و باطل نابود است این وعده تحقق پیدا می‌کند بنابراین اگر مشرکان شما را تمسخر می‌کنند صبور و بردبار باشید و استقامت بورزید.

وی افزود: دو توصیه در این آیه خطاب به مؤمنان وجود دارد یکی صبر و بردباری است و دیگر اینکه سست نشوید و محکم باشید. در روایتی امام صادق (ع) می‌فرمایند امیرمومنان امام علی علیه السلام در مسجد مشغول نماز خواندن بودند منافقی آمد پشت سر امام قرار گرفت، او از مخالفان حضرت بود و می‌خواست حواس ایشان را از نماز پرت کند بنابراین مدام این آیه را می‌خواند که «اگر کسی مشرک شود عمل او از بین می‌رود» چند مرتبه پشت سر امیرمومنان آیه‌ای را که درباره مشرکان و شرک بود را خواند، امیرمومنان امام علی علیه السلام در حالی که نماز می‌خواندند
این آیه را در جواب او خواندند که صبور باشید و سست نشوید و به سخن افراد بدون اعتقاد توجه نکنید، آن شخص با شنیدن این آیه امیرمومنان امام علی (ع) را رها کرد و رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: خطاب آیات قرآن برای همه زمان‌ها و مکان‌ها است، امروز هم این آیه از سوره روم خطاب به همه مسلمانان است. کسانی که امروز در غزه مقاومت می‌کنند باید صبور باشند و استقامت بورزند زیرا وعده خداوند حق است و آنها پیروز خواهند شد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه یکی از با ارزش‌ترین صفات مؤمن صبر است که در قرآن کنار واژه‌هایی همچون نماز، شکر و تقوا به کار رفته است، اظهار کرد: صبر ویژگی است که خداوند تبارک و تعالی آن را به پیامبر توصیه کرده و می‌فرماید همه پیامبران اولوالعزم بر مصائب و سختی‌ها صبر کردند ای پیامبر تو هم از آنها صبر را یاد بگیر.

وی با بیان اینکه در صبر سه ویژگی است، ابراز کرد: خداوند به صابران درود فرستاده است و می‌فرماید که اجر صابران بدون حساب است، صفت دیگر صبر همچون چتری است که شما را از سقوط حفظ می‌کند یعنی صبر نقش چتر نجات را در هنگام سقوط دارد. وقتی بهشتی‌ها بهشت می‌روند فرشتگان به آنها به خاطر صبر و بردباری سلام می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: خداوند می‌فرماید اگر برخی از انبیا بنی اسرائیل را پیامبر قرار دادیم به خاطر صبور بودن آنها است؛ پس این صفت بسیار باارزشی است، خداوند در قرآن می‌فرماید اسماعیل، ادریس و ذولکفل از مظهر صبر بودند و حضرت ایوب و حضرت یعقوب صبر جمیل داشتند. حضرت اسماعیل (ع) با سختی بزرگ شده بود، خداوند در ۱۰۰ سالگی او را به حضرت ابراهیم (ع) داده بود سپس او را به همراه مادر در مکه سرزمینی بی آب و علف و بسیار گرم قرار داده بود، وقتی هم که حضرت ابراهیم (ع) فرمودند که به دستور الهی تو را باید قربانی کنم ایشان بدون درنگ گفت که هرچه خداوند دستور داده انجام بده زیرا من صبور هستم تا جایی که حتی پدر را نیز دلداری می‌داد. ادریس جد حضرت ابراهیم (ع) ۳۶۵ سال تبلیغ کرد در حالی که همه او را مسخره می‌کردند خداوند می‌فرماید ادریس را یاد کنید زیرا او بسیار صبور بوده است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه صفت صبر در قرآن بیش از ۱۰۰ آیه دارد، گفت: با افراد صبور همنشین بشوید که از آنها صبوری را فرا بگیرید، صبوری یک مهارت است. قرآن کریم می‌فرماید کسانی که به آنها مصیبت می‌رسد صبور هستند، یکی از مصادیق صبر؛ صبر در مصیبت است. وقتی مصیبت به شما وارد می‌شود جزع نکنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر مصادیق صبر، صبر بر گفتارهای دیگران است. گاهی چیزی به شما می‌گویند که مطابق میل شما نیست حتی اگر حق با شما باشد، خداوند می‌فرماید که بر آن صبور باشید. مشرکان خطاب به پیامبر (ص) ساحر، کاهن و جادوگر می‌گفتند، خداوند می‌فرمود بر این بددهانی و بد اخلاقی دشمنان صبور باش. یکی دیگر از مصادیق صبر، صبر در عصبانیت است، همواره عواملی در جامعه سبب غضب شما می‌شود در این حال صبور باشید، انسان باید بتواند هنگام عصبانیت صبر کرده و خشم خود را فرو بخورد. صبر در مقابل مصیبت‌ها، گفتارهای تلخ و طعنه‌ها، عصبانیت و صبر در کسب تحصیل از مصادیق صبر هستند.

مقاله اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *