با قیمت فرش ماشینی فرش دستباف بخرید !

فرش ماشینی و فرش دستباف از دو دنیای متفاوت با تاریخچه‌ها و ویژگی‌های گوناگون هستند. این دو نوع فرش تفاوت‌هایی در بافت، ریشه، جنس الیاف، عمر، زمان تولید، قیمت، و نقشه‌ها دارند. تفاوت‌های ذکر شده نه تنها هویت هر کدام از آن‌ها را تعریف می‌کنند بلکه مصرف‌کنندگان را در انتخاب میان این دو گزینه تردید می‌آورند.

تاریخچه گسترش فرش ماشینی

در قرن نوزدهم با شروع انقلاب صنعتی و رشد چشمگیر ماشین آلات و کارخانه‌ها کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی نیز شروع به گسترش کرد.

با ماشینی شدن فرش بافته شده مدت زمان ایجاد یک فرش و نیست قیمت تمام شده برای آن بسیار کاهش یافت.

از طرفی سادگی امکان ایجاد الگوهای جدید و طرح‌هایی متناسب با دکوراسیون مدرن انسان عصر جدید را ترغیب به خرید فرش‌های ماشینی با قیمت کمتر الگوهای ساده‌تر و تنوع بیشتر کرد. بنابراین بسیاری از مردم خرید فرش ماشینی را جایگزین فرش دستباف کردند.

تفاوت های فرش دستباف و ماشینی

۱– تفاوت در پشت فرش: از مهم ترین تفاوت فرش های دستباف و ماشینی تفاوت در نوع بافت ، پراکندگی ، تعداد و تراکم گره ها می باشد .

معمولا با بالا زدن یک فرش می توان دستباف یا ماشینی بودن آن را تعیین کرد .

معمولا نوع بافت و گره ها در فرش های ماشینی ، یکسان متقارن و کاملا هموار است. اما، در فرش دستباف به دلیل بافته شدن توسط دست کمی خطای انسانی اجتناب ناپذیر است . از این رو بافت فرش دستباف معمولا نامتقارن پراکنده است و گاهی نیز بافت فرش به صورت بداهه و بدون نقشه و الگوی قبلی انجام پذیرفته است .

۲– تفاوت در ریشه فرش : در فرش های ماشینی اصولا ریشه به انتهای قالی اضافه و دوخته می شود . اما ، در فرش های دستباف ریشه بخش جدا ناپذیری از خود فرش می باشد .

۳-الیاف و رنگرزی متفاوت (جنس فرش): یکی از تفاوت های مهم فرش دستباف و ماشینی تفاوت در نوع الیاف فرش می باشد .

فرش ماشینی از آلیاژی نظیر پلی استر ، پلی پروپلین، ابریشم مصنوعی و … که معمولا مشتقات پلاستیک می باشند ساخته شده است . اما ، در مقابل تار و پود فرش دستباف از الیاف موجود در طبیعت پیرامون بافنده نظیر ، پنبه ، پشم ، کرک و ابرایشم بافته می شود .

رنگرزی فرش دستباف معمولا برگزیده از جغرافیا بافنده و با استفاده از گیاهان و گاهی نیز حشرات موجود در دل طبیعت می باشد . اما رنگ آمیزی فرش ماشینی اکثرا با رنگ های مصنوعی و گاها ناسازگاز با طبیعت انجام می پذیرد.

۴– تفاوت در عمر فرش ها : عمر مفید فرش ماشینی معمولا حداکثر تا ۲۰ سال بر اساس نوع آن می تواند تخمین زده شود . اما ، یک فرش دستباف می تواند دهه ها عمر کند و از یک نسل به نسل بعدی دست به دست شود .

۵– مدت زمان بافت : بر خلاف فرش دستباف که ممکن است بافت آن یکسال یا حتی بیشتر توسط بافنده به طول انجامد ، فرش ماشینی حتی می تواند در چند ساعت نیز توسط ماشین آلات بافته شود .

۶-قیمت : گفتیم که یکی از عوامل ترغیب انسان های عصر جدید به خرید فرش ماشینی کاهش قیمت تمام شده فرش ماشینی نسبت به دستباف است که این امر ناشی از تفاوت در الیاف ، مدت زمان بافت ، تعداد گره ها ی فرش و کاهش هزینه های انسانی می باشد .

۷– تفاوت در نقشه فرش : معمولا نقشه فرش دستباف ، نقشه های طبیعی ، محلی و نمایانگر تاریخ خطه بافنده نظیر نقشه شکارگاه، لچک ترنج ، نقشه هریس، افشان و ….می باشد. طرح فرش ماشینی معمولا ساده تر از فرش دستباف و عموعا برگرفته از طرح های هندسی و شکسته است .

با قیمت فرش ماشینی فرش دستباف بخرید !

انواع فرش ماشینی

طور پیش فرض می دانیم که هر دو نوع فرش دستباف و ماشینی به متراژ های مختلفی نظیر ذرع و نیم ، قالیچه ، شش متری ، نه متری ، دوازده متری و … تقسیم می شود.

دسته بندی از نظر تراکم

منظور از تراکم همان تعداد شانه های فرش و نیز دو برابر تعداد گره هایی است که در یک متر طول فرش بافته می شود.

معمولا تعداد شانه های فرش ماشینی بین ۳۵۰ تا ۱۵۰۰ شانه است .بدیهی است هرچه تعداد شانه های فرش افزایش پیدا کند ، فرش مورد نظر ظریف تر بوده و شباهت آن به فرش دستباف بیشتر می شود . علاوه براین فرش های ‌پر شانه (دستباف گونه) قیمتی مشابه فرش های دستباف دارند!

دسته بندی از نظر جنس و متریال

فرش ماشینی BCF: این دسته از فرش های ماشینی رایج ، ارزان قیمت ، با طول عمر کم تر نسبت به انواع دیگر می باشند.

فرش ماشینی اکریلیک: این نوع از فرش های ماشینی مقاومت و کیفیت بهتری نسبت به انواع دیگر فرش ماشینی دارند و قابل شست و شو می باشند . اما دارای قیمت بالاتری نیز می باشند.

فرش پلی استر : این فرش ها شبیه به فرش های دستباف ابریشم می باشند و بسیار سبک هستند . اما مناسب مکان هایی با رفت و آمد زیاد نمی باشند .

انواع فرش دستباف

به طور خلاصه در یک دسته بندی کلی فرش ها دستباف را از را به سه دسته کلی زیر تقسیم می کنیم .

۱– فرش دستباف عشایری و روستای :این نوع فرش ها، قدیمی ترین نوع فرش های ایرانی بوده که در هر منطقه توسط روستاییان و عشایر موجود در منطقه بافته می شود . جنس الیاف این نوع فرش ها معمولا پشم و نخ پنبه بوده و طرح آنها الهام گرفته از طبیعت منطقه یا بداهه بافت ،می باشد .

فرش های عشایری نظیر فرش قشقایی ، بختیاری ، همدان و … معمولا دارای طرح های هندسی شکسته وساده می باشند. از آنجا که سادگی ویژگی بارز فرش های عشایری است ، این فرش ها تحت عنوان فرش دستباف مدرن شناخته می شوند که با دکوراسیون مدرن و امروزی هماهنگ هستند.

۲-فرش شهری :به مرور فرش های روستایی و عشایری پیچیده تر و پر هزینه تر شده و بین طبقه شهری ،اشراف و عرصه بین الملی راه پیدا کرد .

برای مثال : فرش مشهد ، قم و تبریز … جز فرش های شهری هستند.

۳– تابلو فرش :تکه هایی از فرش دستباف که معمولا از روی عکس کشیده می شوند و جنبه تزیینی، زینتی و سرمایه گذاری دارند.

با قیمت فرش ماشینی فرش دستباف بخرید !

فرش دستباف ارزش خرید بیشتری دارد یا ماشینی ؟ چرا ؟

پاسخ این سوال بدون ذره ای تردید فرش دستباف است .زیرا :

خرید فرش دستباف سرمایه است و بر خلاف فرش ماشینی با گذشت زمان ، قیمت آن کاهش پیدا نکرده و افزایش می باد.علاوه ابن فرش دستباف ایرانی نماینگر فرهنگ و اصالت ایرانی است .

خطر ابتلا به بیماری های پوستی و تنفسی : الیاف مصنوعی به کار رفته در فرش ماشینی می تواند زمینه ساز و تشدید کننده انواع بیماری ها نظیر آسم ، اگزما، آلرژی و … شود .

ناسازگاری فرش ماشینی با محیط زیست ، استفاده از متریال مصنوعی پلاستیکی ، ضرر های جبران ناپذیری به چرخه طبیعت واردمی کند .

با قیمت فرش ماشینی فرش دستباف بخرید !

درست شنیدید ! در مجموعه هنر پارسه به دلیل حذف واسطه های فرش و عرضه مستقیم از بافنده می توانید

با قیمتی نزدیک به فرش ماشینی ، فرش دستباف آن هم اصلی و مرغوب تهیه کنید .

هنرپارسه با بیش از یک قرن سابقه درخشان عرضه کننده انواع فرش عشایری و روستایی از بافنده اصلی است .

با قیمت فرش ماشینی فرش دستباف بخرید !

شماره تماس مجموعه: 02144634834
شماره تماس مدیریت: 09121148980

نشانی: تهران، بزرگراه شهید ستاری، اکباتان، فاز۲ مجتمع مگامال، طبقه دوم واحد ۲۰۵

برچسب ها : خرید فرش دستباف,خرید فرش دستبافت,راهنمای خرید فرش دستبافت,خرید فرش دستباف ایرانی

این محتوا تبلیغاتی است

مقاله اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *