خدا به انسان می گوید به من گمان خوب داشته باش و ناامید نباش

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان به مناسبت ایام فاطمیه در حسینیه همدانی‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در شناخت ویژگی‌ها و نشانه‌های مؤمن درس‌های بسیار مفیدی برای زندگی قرار دارد. این طایفه پیوندهای ناگسستنی با حقایق عالم دارند این جمله یک سخنرانی نیست آیه‌ای است در قرآن کریم که می‌فرماید این پیوند ناگسستنی است.

وی افزود: مؤمنان یا از طریق آیات و روایات خودشان خدا را یافتند و یا گوش خود را وقف علم مفید کردند. آنان آمدند با عالم واجد شرایط و به قول قرآن ربیون پیوند خوردند و پای درس این بزرگان حاضر شدند تا حقایق را بشنوند و به آن عمل کنند. این حقایق همراه با دلیل و برهان بوده است.

انصاریان اضافه کرد: کلمه گره تعبیر امام رضا و به نقل از شیخ صدوق است که در عیون الاخبار رضا بیان شده است. حضرت در این کتاب می‌فرماید ایمان یک گره قلبی است که از راه تحصیل و یا شنیدن حاصل شده است؛ مؤمنان همواره در طول تاریخ انسان‌های نرم خو، با انصاف، با ادب، با روحیه و شریف بودند. این گره در وجود انسان مؤمن هرگز باز نمی‌شود چرا که آنان حق را یافته‌اند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: آیات و روایات چنان زیبا به ما انسان‌ها نور می‌دهند تا آنچه را که نمی‌بینیم مانند آنچه را که می‌بینیم یقین و باور کنیم. ائمه اطهار به گونه‌ای ریشه دار با ما صحبت می‌کنند که ندیده‌ها را با چشم دل مشاهده کنیم. انسان با حواس پنجگانه تنها اشیای دنیا را می‌بیند و لمس می‌کند و نمی‌تواند حقایق عالم غیب را درک کند. اما وقتی گوش در برابر بیان پیامبر و ائمه اطهار و قرآن قرار گرفت که بیانشان بهار است آدمی را وادار می‌کند که امور غیر محسوس و غیب بخصوص عالم قیامت را باور کنیم.

وی با بیان روایتی از امام محمد باقر مبنی بر اینکه ایمان گره قلب با حقایق است گفت: به گونه‌ای ائمه اطهار با ما انسان‌ها صحبت می‌کنند که از طریق شنیدن قلب آدمی به حقایق غیب گره بخورد.

انصاریان عنوان کرد: امام علی یک روز به میثم تمار فرمود بیا برویم و قدمی با هم بزنیم، میثم دنبال امام علی راه افتاد تا در کنار یک نخل قرار گرفتند امام فرمود بیست سال دیگر تو را به جرم باور کردن علی به این درخت به دار می‌کشند، دو دستانت و زبانت را قطع می‌کنند و نیزه بر شکمت می‌زنند، تو آن روز چه کار می‌کنی؟ میثم پاسخ داد اینکه برای بیست سال دیگر است و من تا ابد با شما می‌مانم هر کاری می‌خواهند با من انجام دهند؛ این همان گره است. وقتی میثم این خبر را می‌شنود از کوفه فرار نمی‌کند که به ایران برگردد چون می‌داند و یقین دارد وقتی به جرم حب علی کشته شود به اوج می‌رسد و این شهادت را سکوی پرتاب می‌بیند، لمس و درک می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: میثم تمار در این بیست سال هر روز به پای آن درخت می‌رفت و نماز می‌گذارد و تنه آن درخت را در آغوش می‌کشید و می‌گفت تو جای من هستی؛ روزی همین میثم تمار مکه بود و اعمال حج نرسیده بود برای همین به درب خانه امام حسین رفت تا ایشان را ملاقات کند، در زد و ام‌سلمه آنجا بود درب را باز کرد، ام‌سلمه گفت امام از مکه خارج شده است؛ میثم هم به ام‌سلمه گفت من کاری در کوفه دارم به حضرت سلام مرا برسان؛ ام‌سلمه از میثم پرسید چند سال داری؟ تو در زمان پیامبر به دنیا نیامده بودی و تو چه کسی هستی که پیامبر نیمه شب‌ها وقتی اشک می‌ریخت و راز و نیاز با خدا داشت تو را دعا می‌کرد؛ ببینید این گره خوردن چقدر زیبا و غیر قابل باز شدن است.

وی افزود: مؤمن قلبش به پروردگار و قیامت و فرشتگان و قرآن و نبوت گره دارد. قرآن می‌فرماید نیکی از دیدگاه پروردگار وجود کسی است که به پروردگار ایمان دارد. همه وجود انسان مؤمن نیکی است. خداوند وقتی به دل انسان نگاه می‌کند و دل آدمی را در بهترین حال می‌بیند به او ارزش می‌دهد. جبرئیل چند مرحله به پیامبر نازل شد و فرمود به بلال بگو بهشت مشتاق توست؛ خداوند می‌فرماید من بهشت را با جمال امام حسین و امام حسن زیبا کردم و این کمال زیبایی بهشت محسوب می‌شود.

انصاریان در پایان گفت: خداوند می‌فرماید به من گمان خوب داشته باشید و از من ناامید نباشید من بر اساس همان امید و گمان خوب با شما رفتار خواهم کرد. امام صادق می‌فرماید لذت بخش‌ترین لذت‌ها در بهشت تماشای چهره امام حسین است.

مقاله اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *