جوان‌گرایی باید در روندها، ساختارها و فرآیندها اتفاق بیفتد

به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآن با عنوان «حکمرانی قرآنی و مسائل جوانان ایران» در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتمین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآن با عنوان «حکمرانی قرآن و مسائل جوانان ایران» گفت: یکی از راهبردهای اصلی ما در معاونت قرآن این است که قرآن را محصور نکنیم و آن را به عرصه حکومت، اجتماع و غیره بیاوریم.

وی با اشاره به اهمیت گفت‌وگو در جامعه اظهار کرد: با جوان باید با زبان خودش حرف زد و دانستن تکنیک و مهارت گفت‌وگو با جوان حائز اهمیت است.

فیروزیان اظهار کرد: به هر حال میان جوانان تنوع وجود دارد و با یک ادبیات واحد نمی‌توان با همه جوانان سخن گفت و لذا لازم است مفاهیم مشترک را پیدا و سپس دیوار را بنا کرد. با همه نمی‌توان با ادبیاتی صحبت کرد که در جبهه فکری ما نباشند ولی موضوعاتی مانند وفای‌به عهد، حفظ امنیت و مقاومت در برابر دشمن و استقلال وجود دارند که همه روی آن اشتراک نظر دارند.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: لذا باید ادبیاتی را به کار گرفت که طیف‌های گسترده جوانان را پوشش دهد، به ویژه در مقوله حجاب و موضوع زن و خانواده. اصلاً خانواده می‌تواند مدخلی برای ورود به بحث حجاب باشد.

فیروزیان با بیان اینکه در زمانه‌ای هستیم که به ادبیات مشترک بیشتر نیاز داریم، گفت: در مقابل جوانان نباید دست به تحمیل زد بلکه باید در جست‌وجوی ادبیات مشترک بود و از فناوری‌ها و روش‌های نوین استفاده کرد.

معاف: جوان‌گرایی نباید به مسابقه قدرت‌طلبی جوانان تبدیل شود

علیرضا معاف، مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تبریک فرارسیدن دهه کرامت گفت: جلسات حکمرانی قرآنی باید جلسات دانشی و اجرایی باشند و به همین منظور باید ارجاعاتی از نظام مسائل در این جلسات مطرح شوند.

وی افزود: ما با دو مسئله اصلی در زمینه عنوان این نشست روبه‌رو هستیم؛ یک حکومت چگونه مسئله جوانان را حل کند و دوم جوانان چگونه ایفای نقش کنند. در بحث حضور جوانان در حکومت چند سرفصل وجود دارند. بحث اول مربوط به جوانگرایی به معنای شناسنامه‌ای به تعبیر شهید مطهری است. دوگانه پیر جوان اساساً دوگانه درستی نیست و نباید با خاستگاه تجربه جوان را بزنیم و چنین دوگانه‌ای اصلاً وجود ندارد. دوره‌هایی چنین ادبیاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی امروز نباید به صرف تجربه جوانان را تحویل نگرفت.

مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سابقه و خاطره غیر از تجربه است چه بسا امکان دارد جوانی سابقه کمتری داشته باشد ولی تجربه بیشتری از یک فرد پیر در انجام کاری داشته باشد. حکماً صاحب تجربه‌اند و صرفاً نخبه یک حوزه نیستند بلکه خبره کار محسوب می‌شوند.

معاف ادامه داد: از سوی دیگر ما پیرهای جوان داریم مانند حاج قاسم سلیمانی و امام راحل که همانند جوان ۱۸ ساله شور و نشاط داشتند ولی در مقابل جوان پیر داریم که خسته و افسرده است پس در اینجا نباید دوگانه پیر و جوان را مطرح کرد. امر تجربه یک امر تشکیکی است و جوان و پیر در هر منصبی و شغلی معنای خود را دارد. مثلاً در خبرگان رهبری جوان ۳۰ ساله را به کار نمی‌گیرند و معلوم است که در اینجا باید فرد پیر باتجربه را به کار گرفت.

وی بیان کرد: بعضی‌ها در جوان‌سازی و جوان‌گرایی عجول هستند و به این اسم انقطاع بین نسلی و بین تجربه اتفاق می‌افتد ولی در مقابل اگر جوانان به مرور زمان جای زمامداران نشینند حکومت به سمت نابودی می‌رود. به نظر من جانشین‌پروری و بازتولید باید در یک فرآیند منطقی و با انجام آزمایش انجام پذیرد. باید اجازه داد جوان تجربه کند و شکست بخورد و همان شکست دوباره تجربه شود. در حوزه جوان‌گرایی نباید اصرار داشت چون سویه‌های اخلاقی و اجتماعی دارد.

معاف با بیان اینکه مسئله جوان‌گرایی نباید به مسابقه قدرت‌طلبی جوانان تبدیل شود، اظهار کرد: گاهی اوقات رقابت در این حوزه منجر به پیش آمدن اتفاقات غیراخلاقی می‌شود. جوان‌گرایی باید در روندها، ساختارها و فرآیندها اتفاق بیفتد و همچنین حکومت باید جوان باشد ولی هر جوانی مطرح نیست و جوانی شرط لازم و کافی نیست بلکه جوان باید مؤمن و انقلابی باشد. در این بین غیریتی هم امکان دارد اتفاق بیفتد و جوان لیبرال مقابل جوان انقلابی قرار گیرد و این غیریت‌ها را هم باید مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: اصطلاحاً جوانان را باید قلمه زد و به تنه تنومند نظام پیوند داد و چیزی را می‌توان به تنه نظام پیوند زد که اندیشه، انگیخته و اندوخته جوان باشند. کسانی هستند که هنوز اندیشه هابز و فروید را می‌خوانند و آن را توصیه می‌کنند در صورتی‌که اندیشه‌های نو را نمی‌دانند.

مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه جوانگرایی نباید مقابل نوآوری، نونویسی و خلاقیت ایستاد. جوان به نوآوری و حرف نو توجه می‌کند. سالخورده‌ها وقتی از سنی عبور می‌کنند دیگر سخن نو برای ارائه ندارند و مدام تکرار می‌کنند البته استثنائاتی هم وجود دارد.

معاف با بیان اینکه آیت‌الله مصباح تأکید دارد که از دوره‌ای به بعد ارائه رأی جدید دشوار می‌شود، اظهار کرد: مثلاً در دوره دانش‌بنیان‌ها نمی‌توانند مفهوم دانش‌بنیان و تحولات این عرصه را درک کنند که آیت‌الله مصباح از آن به عنوان بسط در علم نام می‌برد. علاوه بر بسط در علم موضوعی دیگر هم به نام بسط در جسم مطرح است که اشاره به تنومندی جوان و شجاعت او دارد. اینکه اصحاب کهف پیروز شدند به خاطر نیروی جوانی و شجاعت آنها بود و توانستند علیه حکومت طاغوت به پا خیزند و حتی حضرت ابراهیم (ع) هم به خاطر نیروی جوانی توانست بت‌ها را بشکند و همه را حیرت‌زده کند.

وی تأکید کرد: حضرت محمد (ص) توصیه می‌کنند که با جوانان کار کنید و لذا امروز باید با جوان مؤمن و انقلابی کار کرد نه جوانانی که اهل خوشگذرانی، وقت‌گذرانی و تبذیر هستند.

مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قلمه زدن نیروی جوان به تنه تنومند نظام باید با آمایش و شناسایی همراه باشد، گفت: اگر آسیب‌ها را شناسایی کنیم و آمایشی در این رابطه صورت گیرد و با طی کردن فرآیندها ظرفیت جوانان را به کار گرفت. برخی که با نودیدگی و رسانه بالا بیاید در نهایت پایین خواهد آمد و لذا باید مراقب نودولتان، نوکیسه و نودیدگان بود و اینها خطرناک هستند. یک جریانی با ارادت‌کشی بالا رفته و هیچ شایستگی و صلاحیتی ندارد و اینها هم خطرناک هستند. در کنار این موضوعات باید از افراد خودشیفته پرهیز شود.

وی گفت: در ماجرای جوان‌گرایی پُست‌ها را نباید به پَست‌ها داد. آدم‌های پست وقتی مسئول شوند و افراد شایسته عقب بنشینند و اختیار امضا در دستشان نباشد معلوم می‌شود که مسائل فرعی در کشور جای مسائل اصلی را می‌گیرد. وقتی افاضل کنار می‌روند و اراذل جای آنها را می‌گیرند (منظور از اراذل آن کسانی نیست که نیروی انتظامی در خیابان‌ها دستگیر می‌کند نیست بلکه افرادی هستند که قرآن می‌خوانند و ادعای مؤمن بودن هم دارند ولی اراذل هستند) و برای جلوگیری از این اتفاق باید مراقب رانت‌بازی بود.

حجت‌الاسلام رهبر: بحران هویت و معرفت مقوله ازدواج را کمرنگ کرده

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام رهبر، استاد حوزه و دانشگاه گفت: من بحران هویت را در نسل امروز به شدت حس می‌کنم؛ جوان می‌گوید من که هستم و چه می‌کنم؟ فردی که هویت واقعی خود را شناسایی نکند با مشکل روبه‌رو می‌شود و بحران هویت در جوانان غیرمذهبی بیشتر است.

وی افزود: در کتاب تفسیر نمونه و تفسیر المیزان بر شناسایی خود تأکید شده است. در سر در یکی از دانشگاه‌های اروپایی نوشته شده «خودت را بشناس» و لذا شناسایی خود خیلی حائز اهمیت است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فقدان برنامه سبب شده تا وضعیت دانشگاه‌ها و مدارس مساعد نباشند، گفت: در طرح الگوی اسلامی ایران پیشرفت می‌گفتند باید اتاق فکر وجود داشته باشد و من گفتم به جای اتاق فکر باید اتاق ذکر هم باشد. امروز باید در خط مقدم پاسخ به شبهات قرار داشته باشیم. ادامه بحران هویت و معرفت جامعه را با مشکل روبه‌رو می‌سازد.

حجت‌الاسلام رهبر افزود: بحران هویت و معرفت مقوله ازدواج را کمرنگ کرده در صورتی که اسلام فرموده برای ازدواج جوانان باید بزرگترها پا پیش بگذارند. اینکه اختلاط دختر و پسرها در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد ادای روشنفکری است و این اختلاط ضرر و زیان وارد کرد در صورتی که مدارس ما مختلط نیست و در دانشگاه‌ها یکدفعه اختلاط اتفاق می‌افتد و لذا این وضعیت ضرر بسیاری به کشور وارد کرد.

مقاله اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *