به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خیرالله خادمی بعدازظهر امروز در نشست خبری که در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شد، اظهار داشت: راهآهن همدان-سنندج به طول 151 کیلومتر از دیگر پروژه های اولویتداری است که در دولت سیزدهم آماده افتتاح است.
وی ادامه داد: این مسیر ریلی در روزهای آینده با حضور رییسجمهور افتتاح و بیست و سومین استان کشور به شبکه ریلی متصل میشود.
* ۳۳۰۰ کیلومتر خطآهن در دست احداث داریم
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اضافه کرد: ۱۴هزار کیلومتر خط ریلی فعال (گرم) در کشور داریم و ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال احداث داریم، همچنین ۵۰۰۰ کیلومتر خط ریلی در دست مطالعات است که ۳۳۰۰ کیلومتر آن به مناقصه نرفته است.
خادمی ادامه داد: در دولت سیزدهم مقرر شد پروژههای ریلی در حال ساخت کشور اولویتبندی شود، پارسال خطآهن زاهدان-خاش در مسیر ریلی شرق کشور افتتاح شد، امسال ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی جدید برای افتتاح در نطرگرفتیم، که بستاناباد-تبربز افتتاح شد.
وی اضافه کرد: اتصال استان کردستان به شبکه ریلی و خطاهن همدان-سنندج آماده افتتاح است که مرکز کشور را به غرب کشور متصل میکند تا باشماخ و سپس به عراق متصل می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این خط ریلی ۳۴۰۰ میلیارد تومان بودجه دولتی داشت و ارزش روز آن ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان است.
خادمی گفت: در این مسیر ریلی نیاز به ساخت تونل نبود، در طول مسیر کلا مزارع کشاورزی است، برای مختل نشدن فعالیت کشاورزان، ۴۵ تقاطع غیرهمسطح در این مسیر احداث شده است و هیچگونه تلاقی همسطح نداریم. همچنین در طول مسیر ۳۰ دستگاه پل بزرگ بادهانه بیش از ۱۰ متر احداث شده است.
وی اظهار کرد: ۱۳۷۵۰ متر مربع ساختمان در طول مسیر راه آهن همدان سنندج در قالب ایستگاه احداث شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اضافه کرد: تا پایان سال ۲ پروژه ریلی دیگر افتتاح میشود که اولین آن راهآهن رشت- کاسپین است و سپس اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی تا پایان سال محقق میشود، مسیرسخت و کوهستانی است ۱۷۵ کیلومتر است که ۳۶ کیلومتر تونل و پل دارد.
وی بیان کرد: تا پایان سال ۳ مرکز استان به شبکه ریلی وصل شده است که شامل استانهای اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی است.
خادمی گفت: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا، آستان قدس و غیره از پیمانکاران این خط ریلی هستند.
این خبر تکمیل میشود…
* اگر مردم همکاری کنند عوارضی کل آزادراهها را الکترونیکی میکنیم
خادمی اظهار داشت: برای کل پروژههای زیرساختی تاکنون سازمان برنامه ۳۰ درصد نقدی داده است که ۶۴۰۰ میلیارد تومان است، ضمن آنکه تخصیص دیگری در راه است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اضافه کرد: در راهآهن اردبیل به عنوان سختترین پروژه ریلی کشور از نطر کوهستانی، از ۱۷۵ کیلومتر ۴۸ کیلومتر ریلگذاری شده و تونلهای مسیر باز شده است، ضمن آنکه پروژه با نرخهای امروز ۳۵۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد.
وی اضافه کرد: ۲۹ کیلومتر از جاده هراز برای چهارخطه شدن باقیمانده است.
خادمی گفت: ۴۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمهتمام داریم. اگر در عوارض آزادراهی مردم پرداخت الکترونیکی همراهی کنند، همه سازنده های آزادراه تمایل دارند الکترونیکی بگیرند، اما مشکل اینکه برخی مردم پرداخت نمیکنند.
عوارض آزادراهی در مسیر تهران-شمال ابتدا الکترونیکی بود، اما فقط ۱۷ درصد مردم عوارض الکترونیکی را پرداخت کردند، هزینه نگهداری مسیر هم در نمیآید.بنابراین با همکاری مردم همه آزادراهها الکترونیکی میشود. قطعا بدترین کار غیرواقعی نگهداشتن عوارض آزادراه ها است،چون جاده ترمیم نمیشود و رویه جاده اصلاح نمیشود و به خودرو مردم آسیب وارد میشود. برنامه ما الکترونیکی کردن عوارضی ۱۰۰ درصد آزادراهها است.
* استفاده از ۲۲ هزار تن ریل ملی در خطآهن همدان-سنندج
در ادامه این جلسه، معاون ساخت و توسعه راهآهن در شرکت ساخت، اظهار داشت: امسال ۴ پروژه ریلی در اولویت تکمیل قرار گرفت، تاکنون عملیات احداث ۲ پروژه تمام شده است.
خطیبی افزود: مراکز انبوه جمعیتی و باری طبق قانون برنامه پنجم و ششم باید به شبکه ریلی متصل شود.
وی اظهار داشت: برای احداث راهآهن همدان-سنندج در همه طول مسیر اصلا اراضی ملی در اختیار نداشتیم، بنابراین تقاطعهای غیرهمسطح ساخته شد و بیش از ۷۰ تقاطع غیرهمسطح و پل دارد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن در شرکت ساخت، گفت: ۲۲ هزار تن ریل که همه ریلی ملی است در این خط استفاده شده است.۱۰۸ دستگاه سوزن ساخت داخل نیز در این خط ریلی استفاده شده است؛ امسال تاکنون ۱۹۵ کیلومتر راهآهن از ۴۷۵ کیلومتر برنامهریزی شده افتتاح شده است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن در شرکت ساخت گفت: ۴۵۰ هزار نفر مسافر و ۱.۸ میلیون تن بار در سال اول افتتاح در این خط ریلی جابهجا میشود.
پایان پیام/
تمام حقوق برای محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
طراحی توسط ایپک